Celozrnný chlieb...


Domáci, voňavý, chrumkavý... jednoducho najlepší... 


Recept:
500 g múky
330 ml teplej vody
1 ČL morskej soli
1/2 ČL trstinového cukru
1/2 kocky čerstvého droždia ( alebo 1 balenie sušeného )
semienka ( rozdrvené ľanové, tekvicové, slnečnica, sezam )
orechy ( nasekané vlašské, mandle... )

  • Postup je jednoduchý. Do misy si odvážime múku, prisypeme soľ, cukor a semienka, orechy. Prstom vytvoríme jamku a vlejeme teplú vodu, do ktorej rozdrobíme droždie ( alebo nasypeme sušené ).
  • Vypracujeme mierne lepivé cesto, misu posypeme múkou, zakryjeme čistou utierkou a necháme vykysnúť ( 1 hodinu, ale kľudne aj viac :) ). Po hodine premiesime a cesto premiestnime na plech s papierom na pečenie, opäť ho zakryjeme utierkou a necháme ešte pol hodiny kysnúť. 
  • Potrieme osolenou teplou vodou a pečieme v rúre predhriatej na 180 - 200 stupňov približne 30 - 40 minút, kým sa nevytvorí kôrka.
Toto je iba základný recept, akú múku, semienka a orechy použijete, je iba na vás. Ja zvyknem múku miešať v pomere 50 : 50 a používam hlavne špaldovú, pšeničnú celozrnnú a ražnú ( žitnú ). Všimla som si, že ak pečiem z ražnej múky, je cesto dosť lepivé a skôr tekutejšie ( takže na plechu som mala namiesto pekného bochníku, placku :) ). Pri mojich prvých pokusoch som do cesta pridávala ďalšiu múku, aby sa z neho dalo vôbec niečo vytvoriť. Upečený chlieb bol vtedy ale tvrdší ( aj tak vynikajúci :-) ). Keď sa mi to stane teraz, nelámem si tým hlavu a múku nepridávam. Nechám ho vykysnúť, a potom ho premiestnim do hlbšej misy z jenského skla vystlanej papierom na pečenie ( a nechám ho znovu vykysnúť ), v ktorej ho aj pečiem.

Z celozrnnej pšeničnej a špaldovej múky s tekvicovými semienkami a slnečnicou...

A naozaj odporúčam pridávať orechy ( ak teda niekto nemá alergiu, pravdaže :) )... Vtedy je najlepší z najlepších :)...


0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 

About

... jednoducho o všetkom, čo ma baví...

Followers